Recenze: Lída Baarová (Devil’s Mistress)
|Režisér Filip Renč nosil v hlavě hodně dlouho nápad na film o prvorepublikové herečce. Konečně dozrál čas… Jak dopadla recenze filmu Lída Baarová?
Příběh herečky Lídy Baarové je tak mediálně profláknutý, že by bylo vážně divné, kdyby o něm některý z diváků nevěděl. Přesto ve zkratce: Herečka zmátla srdce (a kdo ví jaký orgán ještě) ministrovi propagandy Josephu Goebbelsovi a téměř samotnému Hitlerovi…
Lacinost za 80 milionů korun?
Hlavním problémem nového filmu režiséra Renče je docela zásadní lacinost (přesto, že náklady filmu byly něco kolem 80 milionů korun, vypadá vše neskutečně lacině – ať už to jsou úvodní záběry v Lucerna Music Baru nebo hrůzná Křišťálová noc, celou dobu to všechno vypadalo natočené pro televizní potřeby namísto velké podívané pro kino plátna) a scenáristické kličky odpovídající hollywoodským nesmyslům alá filmové braky (to když Baarová utíká za deště od svého milého Fröhlicha a náhodou kolem projíždí v autě Goebbles, jenž potom následuje ohnivá grimasová sexuální scéna nebo když na popravu přistupující Baarová dostává vteřiny před oběšením milost).
Dokonalá výpravnost
Přitom Lída Baarová nemusel být vůbec špatný film. Je hodně silný v bezeslovných scénách, např. když Baarová se svou matkou přijíždí prvně do Filmových ateliérů Barrandov nebo vjíždí poprvé do Berlína. Nelacinost je znát z interiérů, kostýmů a výpravy. Hudba Ondřeje Soukupa není vůbec špatná. Ale toť vše. To je, bohužel, u historického velkofilmu sakra málo!
A ještě ke vší škodě hraje Táňa Pauhofová herečku Lídu Baarovou příliš mdle a pro její udivující výraz se příliš moc nepředře. Snad jen, když si v každém záběru zapálí cigaretu. Je prostě bez emocí, které by ve vás vyvolávaly jakékoli souznění s postavou. A pokud už k některým emocím dochází, většinou nejsou v tu chvíli na místě a dost budete mít problém pochopit, proč se zrovna tak postava Baarové chová.
Češi nic moc, cizinci spása
Jako třešničkou na dortu je ovšem přehrávající Simona Stašová v roli matky Baarové. Jako jevištní teatrální postavička skvělé, jako filmová postava absolutně bez jakékoli sebekontroly. Umím si ale představit, že to vše bylo na pokyn režiséra. Rodiče Baarové zachraňuje v roli otce herec Martin Huba.
Velkou záchranou filmu jsou německy hovořící herci, Karl Markovics (Joseph Goebbels) a Gedeon Burkhard (Gustav Fröhlich), kteří jsou ale na pokyn producentů přemluveni do češtiny. Nejvtipněji z toho pak vychází Goebbels, jehož namluvil prazvláštně rýmo-nosově herec Viktor Preiss. Postavu Fröhlicha namluvil herec Martin Stránský.
Filip Renč si zřejmě vzal velké sousto. I když z jeho úst zazněla věta, že Lída Baarová je přesně taková, jak si ji představoval dlouhá léta v hlavě, nemůžu se ubránit dojmu, že i on sám musí cítit, že to není ono. A pokud ne, tak už nechci žádný jeho film, bez jakékoli sebereflexe, vidět!
Možná by pomohla i rada, že při neustálém kopírování Hollywoodu pořádný český velkofilm nikdy nikdo z Čechů nenatočí.
P.S. Málem bych zapomněl. Hitlera v Lídě Baarové ztvárnil herec Pavel Kříž. Tak si dejte bacha! #kříž
Lída Baarová
Devil’s Mistress
Česko, 2016, 110 min
Hodnocení: 40 %
Režie: Filip Renč
Scénář: Ivan Hubač
Kamera: Petr Hojda
Hudba: Ondřej Soukup
Hrají: Táňa Pauhofová, Karl Markovics, Gedeon Burkhard, Simona Stašová, Martin Huba, Lenka Vlasáková, Pavel Kříž, Anna Fialová, Jiří Mádl, Zdenka Procházková, Michal Dlouhý, Helena Dvořáková, Miroslav Táborský, Alois Švehlík, David Novotný, Jan Révai, Petra Navrátilová, Marie Kružíková, Štěpán Vlček, Petra Ben Messaoud, Jiří Ployhar ml., Jana Plodková, Evženie Nízká, Hana Vagnerová, Matěj Dadák, Karel Dobrý, Petr Halberstadt, Jan Slovák, Igor Bareš, Jiří Jurtin, Jan Lepšík, Kateřina Klausová, Christian Harting, Viktor Preiss, Martin Stránský
Střih: Luděk Hudec
Masky: Jana Radilová