Recenze filmu: Tenet

Ambiciózní novinka Tenet režiséra Christophera Nolana vás buď pohltí nebo nechá lhostejnými. Proč? Snad vám napoví recenze filmu. 

Režisér a scénárista Christopher Nolan má hromadu fanoušků. Od prvního celovečerního filmu Memento postupně budoval svou filmografii, která gradovala a gradovala, až se čekalo, že jednou se narůstající kvalita jeho filmů zastaví. Poslední Dunkerk z roku 2017 byl diváky přijat i přesto, že se Nolan vydal ze současnosti do období 2. světové války, do tématu, které není světu úplně neznámé, leč nepoptávané. A navíc šlo o čisté válečné drama oproti předchozím populárním komiksovkám (Batman začíná, Temný rytíř, Temný rytíř povstal) nebo velkolepé sci-fi Interstellar. Proč i tenkrát u fanoušků uspěl?

Nezapomněl si totiž opět pohrát s časovým paradoxem, kterého jsou jeho filmy plné a natočit poctivou filmařinu. Oboje souhlasí i pro novinku Tenet, hned od prvních minut.

Děj

O ději snad ani nebudu nic sáhodlouze rozepisovat. Snímek je plný pojmů jako časová inverze nebo entropie. Nejste-li atomový vědec, nemá smysl se předem zabývat do hloubky dějem. Jen vězte, že Nolan natočil svůj oblíbený špionážní žánr obohacený o prvky sci-fi thrilleru. Ale kupodivu vám v rámci recenze filmu doporučím předem zhlédnout všechny dostupné trailery a film o filmu, protože jen tak budete alespoň trochu vybaveni pro návštěvu kina. Ale stejně si myslím, že vám to bude málo. Mně teda bylo.

Ano, Tenet je skutečně komplikovaný, stejně jako pro někoho byl v roce 2010 Počátek, Ale nikoli nesrozumitelný. Jak většina recenzentů poznamenává, Nolan nás větou z filmu žádá o jediné: Nesnažte se to pochopit! Vnímejte to. Přistoupil jsem na jeho žádost a měl jsem z filmu daleko větší požitek než kdybych se nad každou vyřčenou myšlenkou libovolné postavy dlouhodobě zabýval. Pokud vám slouží dobře krátkodobá paměť, důležité momenty filmu si zapamatujete a skládačku poskládáte na druhý třetí pokus. Nesnažte se to ale pochopit na první dobrou.
Jakýmkoli zastavením vašich myšlenek ztratíte návaznost pro další dění na platně. A že s přibývající stopáží přibývají i daleko propletenější dějové zvraty. Film tepe a nezastavuje, tudíž nezastavujte vnímání ani vy. Samozřejmě, otázek k ději budete mít hned několik. A do kina přece nechodíte proto, abyste šli na stejný film znovu a znovu, jen abyste přišli věci na kloub. Jenže co když to byl tvůrčí záměr? Proto se to v sedačce kina nesnažte ihned pochopit. Dejte si čas…

Herecké obsazení

Hlavní Protagonista John David Washington (BlacKkKlansman) hraje někoho, koho byste šmahem označili za agenta s povolením zabíjet. Má-li být v budoucnu natočena bondovka s černochem, Washington má dokonalou průpravu se této role zhostit. Byl mi sympatický, je fyzicky zdatný, klidný i akční. A nejen jeho hlavní role, ale vlastně i celé vyznění filmu vám bude připomínat bondovku. Může za to i „bondovsky“ typické cestování z kontinentu na kontinent nebo technologické vychytávky (např. opačný bungee jumping nebo scéna u vědkyně).
Kupodivu ani další mužská role Neila, v podání Batmana Roberta Pattinsona (Twilight sága, Voda pro slony), nenudí a i přes prvotní pocit „umaštěného“ vzhledu, si Neila oblíbíte. Ruského oligarchu Andreie Satora ztvárnil britský herec a režisér Kenneth Branagh (Frankenstein, Harry Potter a Tajemná komnataValkýra). K slovanskému typu má vzhledově blízko, ale neubránil jsem se dojmu, že sleduji, zejména díky specifické mluvě, postavu Hercula Poirota. Malou, aristokratskou roli má ve snímku i režisérův oblíbenec, dokonalý Michael Caine (Dokonalý trik).
V Tenetu nechybí ani ženy. Vedlejší, za to důležité role, sehrály vědkyně Laura Clémence Poésy (Harry Potter a Ohnivý pohár) a obchodnice se zbraněmi Priya Dimple Kapadia. U té první je škoda, že z děje zmizí až moc brzy, zejména proto, že divákovi skrz hlavní postavu vysvětluje, co v nejbližší chvíli uvidíme. Hlavní ženskou roli ale pro sebe získala Elizabeth Debicki (Velký Gatsby, Krycí jméno U.N.C.L.E.). Kat, manželka a matka, která, jak už to u Nolana bývá zvykem, je nositelkou závěrečné „tečky“ příběhu. Ano, ani v tomto případě nechybí hlavní poslání Nolanova příběhu, že JEN mateřská LÁSKA MŮŽE ZMĚNIT SVĚT.

Kamera, hudba, realita!

Technická stránka filmu je, jak je vám určitě jasné, úžasná. Uvěřitelné záběry, které jsou natočené v reálném prostředí s minimem digitálních triků jsou dech beroucí. Tohle dělá z Nolanových filmů něco víc než známe ze zbývající hollywoodské produkce. A ano, přikláním se k dalším z těch, kteří tvrdí, že naddimenzovaná hlasitost ruší požitek z filmu. Hlasitější film jsem snad v kině nikdy předtím neviděl.

Kamera Hoyte van Hoytema (Fighter, Spectre) mnohdy plní dokumentární úlohu (scény z válečné zóny), ale zabírá i úchvatné epické celky. Husí kůži vám navodí např. u závodů plachetnic. K čemuž přispívá i neutichající hudba Ludwiga Göranssona (Venom, Black Panther). Zármutek, že skladatel Hans Zimmer tentokrát neměl čas (práce pro film Duna), hoďte za hlavu. Göransson ho zastoupil na výbornou. Dynamický střih Jennifer Lame (Děsivé dědictví, Manželská historie) pomáhá prožít 150 minutovou délku filmu bez jediného zívnutí.

Odložený letní blockbuster vrátí diváky do kin. Na Nolana se prostě chodí. Tentokrát by měl nový Nolanův počin vidět každý, kdo chce zažít velkolepou poctivou filmovou podívanou na co největším promítacím plátně, která na první dobrou nemusí zdánlivě dávat logiku, ale postupně do sebe zapadne. A taky proto, že něco takového nejspíš na pár let zase neuvidíme.

P.S. Christopher Nolan dokázal, že umí žánr dobrodružného akčního thrilleru propojit s prvky sci-fi a jistě by mu slušela další bondovka. Dočkáme se?

Tenet
USA / Velká Británie, 2020, 150 min

Hodnocení: 100 %

Režie a scénář: Christopher Nolan
Kamera: Hoyte van Hoytema
Hudba: Ludwig Göransson
Hrají: John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Aaron Taylor-Johnson, Kenneth Branagh, Michael Caine, Clémence Poésy, Dimple Kapadia, Himesh Patel, Martin Donovan, Andrew Howard, Anthony Molinari, Denzil Smith, Marcel Sabat, Kenneth Wolf Andersen Haugen, Laurie Shepherd, Jess Weber, Rich Ceraulo, Jurij Kolokolnikov, Fiona Dourif, Wes Chatham, Jack Cutmore-Scott
Producenti: Christopher Nolan, Emma Thomas
Střih: Jennifer Lame
Zvuk: Richard King, Gary A. Rizzo
Scénografie: Nathan Crowley
Masky: Audrey Doyle, Derrick Spruill
Kostýmy: Jeffrey Kurland

Líbí se vám tento článek? Přidejte si Filmového guru na Facebooku a nenechte si ujít další novinky ze světa filmu.

Přidejte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..