Recenze filmu: Tenet
|Ambiciózní novinka Tenet režiséra Christophera Nolana vás buď pohltí nebo nechá lhostejnými. Proč? Snad vám napoví recenze filmu.
Režisér a scénárista Christopher Nolan má hromadu fanoušků. Od prvního celovečerního filmu Memento postupně budoval svou filmografii, která gradovala a gradovala, až se čekalo, že jednou se narůstající kvalita jeho filmů zastaví. Poslední Dunkerk z roku 2017 byl diváky přijat i přesto, že se Nolan vydal ze současnosti do období 2. světové války, do tématu, které není světu úplně neznámé, leč nepoptávané. A navíc šlo o čisté válečné drama oproti předchozím populárním komiksovkám (Batman začíná, Temný rytíř, Temný rytíř povstal) nebo velkolepé sci-fi Interstellar. Proč i tenkrát u fanoušků uspěl?
Nezapomněl si totiž opět pohrát s časovým paradoxem, kterého jsou jeho filmy plné a natočit poctivou filmařinu. Oboje souhlasí i pro novinku Tenet, hned od prvních minut.
Děj
O ději snad ani nebudu nic sáhodlouze rozepisovat. Snímek je plný pojmů jako časová inverze nebo entropie. Nejste-li atomový vědec, nemá smysl se předem zabývat do hloubky dějem. Jen vězte, že Nolan natočil svůj oblíbený špionážní žánr obohacený o prvky sci-fi thrilleru. Ale kupodivu vám v rámci recenze filmu doporučím předem zhlédnout všechny dostupné trailery a film o filmu, protože jen tak budete alespoň trochu vybaveni pro návštěvu kina. Ale stejně si myslím, že vám to bude málo. Mně teda bylo.

Herecké obsazení


Kamera, hudba, realita!
Technická stránka filmu je, jak je vám určitě jasné, úžasná. Uvěřitelné záběry, které jsou natočené v reálném prostředí s minimem digitálních triků jsou dech beroucí. Tohle dělá z Nolanových filmů něco víc než známe ze zbývající hollywoodské produkce. A ano, přikláním se k dalším z těch, kteří tvrdí, že naddimenzovaná hlasitost ruší požitek z filmu. Hlasitější film jsem snad v kině nikdy předtím neviděl.
Kamera Hoyte van Hoytema (Fighter, Spectre) mnohdy plní dokumentární úlohu (scény z válečné zóny), ale zabírá i úchvatné epické celky. Husí kůži vám navodí např. u závodů plachetnic. K čemuž přispívá i neutichající hudba Ludwiga Göranssona (Venom, Black Panther). Zármutek, že skladatel Hans Zimmer tentokrát neměl čas (práce pro film Duna), hoďte za hlavu. Göransson ho zastoupil na výbornou. Dynamický střih Jennifer Lame (Děsivé dědictví, Manželská historie) pomáhá prožít 150 minutovou délku filmu bez jediného zívnutí.
Odložený letní blockbuster vrátí diváky do kin. Na Nolana se prostě chodí. Tentokrát by měl nový Nolanův počin vidět každý, kdo chce zažít velkolepou poctivou filmovou podívanou na co největším promítacím plátně, která na první dobrou nemusí zdánlivě dávat logiku, ale postupně do sebe zapadne. A taky proto, že něco takového nejspíš na pár let zase neuvidíme.
P.S. Christopher Nolan dokázal, že umí žánr dobrodružného akčního thrilleru propojit s prvky sci-fi a jistě by mu slušela další bondovka. Dočkáme se?

USA / Velká Británie, 2020, 150 min
Hodnocení: 100 %
Režie a scénář: Christopher Nolan
Kamera: Hoyte van Hoytema
Hudba: Ludwig Göransson
Hrají: John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Aaron Taylor-Johnson, Kenneth Branagh, Michael Caine, Clémence Poésy, Dimple Kapadia, Himesh Patel, Martin Donovan, Andrew Howard, Anthony Molinari, Denzil Smith, Marcel Sabat, Kenneth Wolf Andersen Haugen, Laurie Shepherd, Jess Weber, Rich Ceraulo, Jurij Kolokolnikov, Fiona Dourif, Wes Chatham, Jack Cutmore-Scott
Producenti: Christopher Nolan, Emma Thomas
Střih: Jennifer Lame
Zvuk: Richard King, Gary A. Rizzo
Scénografie: Nathan Crowley
Masky: Audrey Doyle, Derrick Spruill
Kostýmy: Jeffrey Kurland
Líbí se vám tento článek? Přidejte si Filmového guru na Facebooku a nenechte si ujít další novinky ze světa filmu.