Vše o filmu Anthropoid, Jamie Dornan jako Jan Kubiš

Svou světovou premiéru si na MFF Karlovy Vary odbyl film Anthropoid v hlavní roli s Jamie Dornanem.

O čem vlastně film Anthropoid je?

Reinhard Heydrich, třetí nejmocnější muž nacistické říše a hlavní architekt konečného řešení židovské otázky, zemřel 4. června 1942 v Praze na následky atentátu, který provedli českoslovenští parašutisté vyslaní zpět do vlasti exilovou vládou z Londýna.

This slideshow requires JavaScript.

Filmovou adaptaci akce zvané Operace Anthropoid nosil režisér, scenárista a kameraman Sean Ellis v hlavě patnáct let, během kterých prostudoval nespočet dostupných materiálů. Do filmu chtěl dostat především pohled vojáků Gabčíka a Kubiše, jejich pocity tváří v tvář činu s jistými fatálními následky.

Jedna z klíčových událostí 2. světové války se dá zfilmovat jako pečlivá dobovka, vzrušující a zároveň tísnivé drama, precizní rekonstrukce atentátu nebo intenzivní studie lidského chování v mezních situacích. Sean Ellis je jedním z mála tvůrců, kteří jsou schopni to vše zkombinovat a vtisknout snímku ryze autorský rukopis. (oficiální text pro MFF Karlovy Vary)

Svou světovou premiéru si film odehrál na 51. Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech. Podle prvních reakcích a recenzích filmu Anthropoid lze hovořit o průměrném díle. Na ČSFD.cz má film zatím hodnocení od diváků lehce nad 70 %.

Film bude dále putovat do Ameriky, kde se představí již 12. srpna. Kdy se Anthropoid ukáže v českých kinech zatím není jasné.

Vybrané názory a recenze filmu Anthropoid

Reflex, Darina Skřivánková
Jenže pak je tady podobně dlouhý seznam problematických momentů. Začíná u rozhodnutí nechat mluvit herce anglicky ovšem s výrazným přízvukem. Těžko se přes to přenést a přestat to vnímat, což hodně ruší zážitek a přináší i faktický zmatek – neustále máte pocit, že Kubiš s Gabčíkem jsou angličtí parašutisti. Navíc Dornan a Murphy jsou možná příliš velcí fešáci na to, aby člověk sledoval jen jejich vnitřní morální boj a neustálé pochybnosti mísící se s odhodláním. Pak je tu ještě love story poměrně násilně a účelově vetknutá do příběhu…

Lidové noviny, Marcel Kabát
Z hlediska historické věrnosti by se daly Ellisovi vytknout některé scény, vytvořené zjevně na efekt – s dojemným obrázkem syna Moravcových Ati, který hraje v pyžamu na housle, když do bytu vtrhne gestapo, to je opravdu trochu na pováženou – i proto, že v dané době v bytě nebyl a zatčen byl až později. (Samozřejmě, že na ty housle noha nacistického drába ještě šlápne…) Stejně tak se smrtí Gabčíkovy partnerky to bylo místně i časově přece jen jinak a finální obraz, kdy se Gabčík ubírá na věčnost za svou milovanou, se poněkud blíží kýči.

Aktuálně.cz, Martin Svoboda
Asi největším krokem vedle se ale ukazuje být vedení herců k šíleným přízvukům, který je navíc u každého jiný (hodně záleží, jestli jde o Čecha snažícího se mluvit dobře anglicky, nebo naopak o Angličana snažícího se mluvit svou řečí špatně). Spolu s nijakostí exteriérů vzniká zvláštní dojem toho, že se na neznámém, anonymním místě setkali cizinci odkudsi zdaleka a z nějakého důvodu tu chtějí zabít významného nacistu. Gabčík i Kubiš své jazyky samozřejmě ovládali, členové odboje tím spíš. Pokud tu tedy za češtinu a slovenštinu zaskakuje angličtina, což je zcela legitimní filmařský postup, mělo by jít o angličtinu bez přízvuku (nanejvýš s přízvukem pro slovenštinu jako jazyk podobný, ale jiný). O jazyk znějící přirozeně a mateřsky. Český divák nad tím možná mávne rukou, ale anglicky mluvícího toto zcela nesmyslné rozhodnutí vytrhne ze zážitku a možná i vyvolá zmatení. Nemusí být jasné, že ti lidé zápolící s výslovností mají být na domácí půdě.

Variety, Peter Debruge
All of that should actually make the shootout more exciting, but instead it serves as an early anti-climax, leading to quite the surprise when the “boredom” of hiding out in Karel Boromejsky Church yields an suspenseful, Alamo-style standoff between an understandably nervous clutch of resistance fighters and what appears to be an inexhaustible supply of Germany soldiers. In other words, just when we think the movie should be over, it finally kicks into gear, as the Reich’s reaction to the attempted assassination of one of its top dogs is to crush any and all rebellion — including the off-screen destruction of an entire Czech town thought to be involved in the plan, resulting in the deaths of thousands of innocent women and children.

iDnes.cz, Mirka Spáčilová
Ale na druhé straně ruší okamžiky, kdy padají vzletné věty „Československo je s námi“ nebo „Jsme Češi, nikdy se nevzdáme,“ kdy přijdou ke slovu duchařské výjevy postavy v podání herecky spolehlivé Anny Geislerové nebo symbolické citace ze Shakespearova Julia Caesara, zkrátka pomůcky, které servírují banality ve velkém. A spolu s otřepaností nastolují lehkou vypravěčskou nudu.

anthropoid-posterAnthropoid
Velká Británie / Česko / Francie, 2016, 120 min

Režie: Sean Ellis
Scénář: Sean Ellis, Anthony Frewin
Kamera: Sean Ellis
Hudba: Guy Farley, Robin Foster
Hrají: Cillian Murphy, Jamie Dornan, Charlotte Le Bon, Aňa Geislerová, Toby Jones, Harry Lloyd, Alena Mihulová, Sam Keeley, Jan Budař, Ondřej Malý, Mish Boyko, Martin Hofmann, Václav Neužil ml., Bill Milner, Marcin Dorociński, Brian Caspe, Detlef Bothe, Karel Heřmánek ml., Pavel Řezníček, Jiří Šimek, Patrick Kalupa, Igor Bareš, Marek Pospíchal, Pavel Mareš
Producenti: Sean Ellis, Mickey Liddell, Pete Shilaimon
Scénografie: Radek Hanák
Kostýmy: Josef Čechota

foto: Bleeker Street Media, James Lisle

Líbí se vám tento článek? Přidejte si Filmového guru na Facebooku a nenechte si ujít další novinky ze světa filmu.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge