Recenze: Zabiják & bodyguard (The Hitman’s Bodyguard)

Překvapivě zábavná akční jízda, u které se dá přejít nižší rozpočet a zaměnitelný béčkový scénář.

Trailery na snímek Zabiják & bodyguard mě neoslovily a špatné americké kritiky mi tak nějak napověděly, že tohle vidět nemusím. Srpen je za námi a díky nezajímavým filmovým novinkám v kině jsem této oddechovce dal šanci. Zas a znovu se potvrdilo, že jsou američtí kritici zkrátka jiní než ti evropští a že tuhle akční nahláškovanou jízdu poslali neprávem k šípku.

Pokud hledáte zajímavý příběh s perfektními vizuálními efekty a překvapivými dějovými zvraty, tak běžte o dům dál. Zabiják & bodyguard je “pouhá“ jízda vyšperkovaná zábavnými hláškami, bezvadným ústředním duem a většinově solidními akčními scénami. Je vidět, že tvůrci vytěžili na akční film nižší rozpočet (30 milionů dolarů) na maximum a většinu stopáže působí snímek dražším dojmem než jak tomu ve skutečnosti je.

Jen ve scénách s výbuchy, krví a vrtulníky je na filmu vidět nedostatek finančních prostředků pro perfektní završení akčních scén. Kupodivu laciné výbuchy místy přidávají na zábavnosti a na příklad ve scéně, kdy Samuel L. Jackson v popředí záběru zahláškuje, zatímco za ním velmi nerealisticky vybuchne vrtulník, vám bránicí zaručeně zamává. Je zkrátka vidět, že se tvůrci při natáčení patřičně vyřádily, důkazem budiž vtipná a zároveň upřímná potitulková scéna z natáčení.

K režijnímu pojetí zkrátka nemám výhrad, což mě při pohledu na jméno režiséra mile překvapilo. Patrick Hughes byl pro mě nevyzpytatelným tvůrcem. Na jedné straně natočil excelentní dojemný kraťas Cedulky (2008) a na straně druhé zpatlal akčňák Expendables 3 (i když není jisté, nakolik film poškodil těžkotonážní přístup studia a nakolik za to mohl samotný Hughes). Další pochvalu si zaslouží kameraman Jules O’Loughlin, jenž mě předloňským Krampusem rovněž nepřesvědčil, avšak tady je jasně patrné, že spolu s režií je hlavním důvodem, proč akční scény i přes nižší rozpočet vypadají tak dobře.

Hlavním problémem, který se díky ostatním světlým stránkám dá s klidem přejít, je usmolený scénář. Bohužel do žánru nepřináší nic nového či alespoň vzdáleně originálního. Dokázal vytvořit neoriginální ústřední i vedlejší role hercům na tělo či vyplodit zábavné hlášky, které nevyplynou do prázdna, ale zároveň na poli hlavní dějové linky působí až příliš usedle a předvídatelně. Všechno však vynahrazují jak hlavní tak vedlejší postavy, jenž si herci patřičně vychutnali a je vidět jak bylo natáčení pro všechny zúčastněné uvolněné. Netflix zkrátka dává tvůrcům dostatek prostoru na to, že nakonec jsou výsledné snímky více tvůrčí než studiovou záležitostí.

Velkou pochvalu si zaslouží castingový výběr. Ústřední dvojka R. Reynolds & S. L. Jackson si své roličky užívají plnými doušky. Áčkový bodyguard v podání Reynoldse je sice místy nesympatický a arogantní, avšak své slabší scény dokáže vynahradit svým charismatickým kanadským projevem a jeho chemie s nájemným zabijákem Jacksonem funguje zkrátka na jedničku. S.L. Jackson dostal do vínku svou typickou hláškovací roli, kterou ždíme od dob Pulp Fiction, ale stále to bez problémů funguje. Pochvalu si zaslouží i ženské zastoupení v čele s agentkou CIA v podání francouzské herečky Elodie Young (Elektra z Daredevila) a znovuobjevení sexy Salmy Hayek v drsňácké ultra vtipné roli manželky nájemného vraha.

Jediným castingovým failem by se dal označit Gary Oldman, jenž podává uhrančivý výkon běloruského diktátora. Jenže jeho neodlehčený soustředěný výkon vyznívá v odlehčeném akčňáku zkrátka divně. G. Oldman umí výborně hrát a tady hraje opět až příliš důkladně a málo over the top a díky tomu jeho scény vypadají, jako kdyby vypadly z jiného filmu.

Stylově překvapil i písničkový z 50 % romantický soundtrack, který výborně kontrastuje s akčně laděnými scénami s romantickým nádechem. Rockové vypalovačky zas dopomáhají přehnaným akčním scénám s nerealistickými výbuchy anebo zábavně dokreslují atmosféru automobilové honičky s kombíkem Fordem C-Max (no kde jste takovou honičku, kdy viděli?). Islanďan Atli Örvarsson zkrátka umí, jak už předvedl komedii Hořkých sedmnáct či ve festivalovce Berani.

Kolem a kolem je Zabiják & bodyguard povedenou akční chuťovkou, která po celou skoro dvouhodinovou stopáž nepřestává bavit. Dokonce nabízí zatím nejlepší akční scénu roku, která se napůl odehrává v kuchyni a napůl v železářství, svou originalitou dá vzpomenout na Kingsmana, od nějž se očekává, že v září přinese další várku skvělých akčních scén. Takových odlehčených zábavných akčňáků v kině moc nebývá a momentálně se řadí k ohroženým filmovým druhům, tudíž by správně naladění diváci neměli ani na chvíli váhat. Stojí to vážně za to.

Zabiják & bodyguard
The Hitman’s Bodyguard
USA, 2017, 118 min

Režie: Patrick Hughes
Scénář: Tom O’Connor
Kamera: Jules O’Loughlin
Hudba: Atli Örvarsson
Hrají: Ryan Reynolds, Samuel L. Jackson, Gary Oldman, Elodie Yung, Salma Hayek, Richard Price, Richard E. Grant, Rod Hallett, Jurij Kolokolnikov, Noortje Herlaar, Georgie Glen, Barry Atsma, Kirsty Mitchell, Sam Hazeldine, Joaquim de Almeida, Alan McKenna, Joséphine de La Baume, Ori Pfeffer, Justin Pearson, Owen Davis, Abbey Hoes, Nicolas de Pruyssenaere, Mounir Margoum
Producenti: David Ellison, Mark Gill, Matthew O’Toole, Les Weldon, John Thompson, Dana Goldberg
Střih: Jake Roberts
Scénografie: Russell De Rozario