Recenze: The Bad Batch

Nejdivnější a zároveň nejrozporuplnější film tohoto roku. So Far.

Snímek The Bad Batch ve volném překladu Špatná sorta je typickým šokujícím artovým snímkem, se kterými se můžete čas od času setkat na nějakém filmovém festivalu. V tom smyslu, že za každým pozitivem se schovává nějaké negativum a proto se jedná o velmi rozporuplný film, který díky své pološílené náladě, nechutností a divností se může časem stát kultovkou, i když v tomto případě spíše ne.

Za co si íránsko-americká režisérka/scénáristka Ana Lily Amirpour zaslouží nejednu pochvalu je drsný postapokalyptický svět a celková pochmurná atmosféra. Bohužel se Amirpour až příliš inspirovala posledním Mad Maxem či stylem her Borderlands a tak i přes zajímavě rozpracovaný svět nepřináší tento snímek do postapo filmů nic nového a svým způsobem působí tři roky po výborném Mad Maxovi neoriginálně.

Řemeslná stránka filmu je však stále na výborné úrovni. Kamera je na artový snímek opravdu vydařená, a když se na plátně dějí nějaké brutální či emočně vypjaté scény, tak i právě díky kameře nevyplynou do prázdna a působí tak, jak tvůrci zamýšleli. Stejně kvalitní je i nevšední hudební doprovod pohrávající si s technem, rapem méně známými indie i popovými skladbami či dunivými instrumentálními rytmy. Po téhle stránce má rozhodně snímek čím zaujmout.

Stejně tak tomu je u podivného castingu, který mohl věštit nemalý průšvih. Hlavní hrdinka Arlen v podání dvaceti pětileté Suki Waterhouse je v roli zádumčivé tiché hrdinky, které v prvních deseti minutách kanibalové amputují jednu horní i dolní končetinu, naprosto skvělá a svým rebelským pohledem a bojem o přežití nenechá diváka po celou stopáž vydechnout. Rizikový Jason Momoa se zde na svém kanibalovi s lidskou duší taktéž patřičně vyřádil a díky tomu, že má jen podstatnou vedlejší roli, je jeho drsňácky hrubý projev bez větších potíží dostačující.

Vskutku šílené jsou vedlejší roličky herců Keanu Reevese, Giovanniho Ribisiho a Jima Carreyho. Všichni jmenovaní již ve své filmografii nějakou tu ujetou roli mají, nejčastěji asi vždy mimózní Giovanni Ribisi. Tady však i on jede ještě na vyšším levelu než normálně a jeho sklerotický/zdrogovaný blázen jen tak ledabyle blábolící a ničím nezasahující do děje působí jak pěst na oko, avšak zároveň je jeho kompletně šílená role osvěžují a i když nehýbe dějem, tak alespoň zdařile baví.

Keanu Reeves měl naposledy nezvyklou roli ve filmu Neon Demon, kde hrál podivného majitele motelu s pedofilními sklony, tady je jeho boss malého městečka přezdívající si The Dream méně ujetý, ale i tak fanoušky Johna Wicka dokáže jeho postava nemálo překvapit. Jim Carrey už několikrát hrál “blázna“, ale ještě nikdy totálně zarostlého bezdomovce s nákupním vozíkem, jehož role je pro hlavní postavy nejvíce důležitá, ale pro diváky nejméně pochopitelná díky kompletnímu nedostatku informací o této postavě bloudící pouští sem a tam.

Za celkový nedostatek informací v podstatě o všem (jež byl zřejmě tvůrčím záměrem) může scénář. Ten nechává jen tak diváka bloudit s hrdinkou po světě, ve kterém se pohybují kanibalové, ale i civilizovanější osady bez toho aniž bychom do konce filmu zjistili, co zatím vším stojí. Stejně tak se v podstatě nic nedozvíme jak o hlavní hrdince, tak vedlejších postavách.

V tomto ohledu mi vlastně bylo jedno, co se s hrdinkou stane a jen jsem se bavil filozoficky laděnými dialogy, zdařilou výpravou a kostýmy společně s vydařeným soundtrackem. Jen ten divácký prožitek je až moc prázdný a film je ve své výpovědi pro mě natolik nepochopitelný, že jsem si z něj vlastně nic neodnesl. Za což možná nemusí samotný film, ale jen já. Stále však oceňuji tu celkovou šílenost propletenou v prostředí i do většiny postav v takové míře, jaká se normálně ve filmu nevidí.

The Bad Batch je ve skrze zajímavým artovým počinem, jenž si zdařile pohrává jak s postapokalyptickým prostředím, tak se samotným divákem, jehož nechává v beznadějné nevědomosti, a i když se budete snažit všechny střípky scénáristické skládačky poskládat dohromady, vždy vám v něm bude něco sházet. I přes patrnou nedotaženost, snímek dokáže zaujmout nevšedním hereckým obsazením, stále zajímavým světem a povedenou výpravou. Jen přes vydařené trailery nečekejte nářezovou postapo pecku.

The Bad Batch
USA, 2016, 115 min

Režie a scénář: Ana Lily Amirpour