Recenze: Spider-Man: Homecoming

Jak se vydařila již třetí celovečerní verze Spider-Mana s rapidně omlazeným hrdinou, avšak tentokrát pod záštitou Marvel Cinematic Universe a ve vedlejší roli s Iron Manem Robertem Downey Jr.?

Po filmu Kapitán Amerika: Občanská válka jsem byl na nového Spidermana velmi natěšený. Líbilo se mi omlazení hrdiny na úroveň středoškoláka a skvěle vybraný casting hlavního hrdiny. Tom Holland zkrátka propůjčil Spider-Manovi tu správnou dávku klukovskosti a naivnosti. Ve třetím Kapitánovi patřil mezi tu nejzábavnější část celého snímku, jeho hlášky a celkové zpracování bylo již tady o dost zajímavější než v obou předchozích Amazing Spider-ManechAndrew Garfieldem. O kvalitách filmů z Marvel Cinematic Universe si každý může myslet, co chce, ale představení svých hrdinů měli vždy v malíku, a i když výsledné snímky nepatří vždy mezi úplnou špičku, tak bravurně zpracované postavy snadno drží tyto snímky nad vodou a u nového Spider-Mana s podtitulem Homecoming, který jako první hraný celovečerní film spadá do světa Avengers, tomu opět není jinak.

Hlavní devízou nového pavoučího muže je ladné vyhnutí se klasickému originu, který všichni po několika filmech už tak dobře známe. Ve snímku máme od začátku Spider-Mana, kterého již před nějakou dobou kousl pavouk a již zná své schopnosti a to čeho je schopen. Takže namísto objevování toho, co jeho tělo svede, objevuje ve filmu vychytávky svého obleku od Tonyho Starka. Další změnou k lepšímu je zasazení na střední školu, řešení každodenních starostí, kecání  takříkajíc o ničem s nejlepším kámošem a balení nejhezčí holky na škole. Propojit nákladný blockbuster s Iron Manem ve vedlejší roli se spoustou akce s všedností středoškolského života zde vyšlo překvapivě na jedničku.

Scénář nejenže kombinuje tyto strany mince lépe než předchozí Spider-Man filmy, ale dokáže proplétat záporáky v hlavní dějové lince se střední školou, tudíž má ve filmu středoškolský život mnohem větší váhu a opodstatnění než kdy dřív. Propojení nového pavoučího muže se světem Avengers taktéž nepůsobí nechtěně a navíc po Lokim dostáváme nejlepšího “lidského“ záporáka ze všech dosavadních MCU filmů.

Michael Keaton coby Volture je naprosto famózní. Divák chápe, proč se rozhodl dělat to, co dělá a dává své postavě dávku správných hodnot a cit k rodině. Díky tomu nepůsobí jen jako šílenec, který chce zničit svět, ale jako chlápek od vedle, který se snaží “přežít“. Ve filmu nechybí kvanta odkazů na předešlé MCU snímky a divák tak má pocit, že sem Spider-Man opravdu patří a to že celému dohodnutí dvou studií Disney a Sony (jenž vlastní práva na Spider-Mana) předcházela sáhodlouhá jednání na výsledné komiksovce není vůbec vidět.

Casting je zde opět nadprůměrně přesný. I když si Tom Holland krade celý film pro sebe a i takový Iron Man ve své malé, ale podstatné vedlejší roli, mu spíše přihrává, než že by ho svým charismatem zastiňoval. Pro ty z vás, co viděli trailery, by mohlo nastat menší zklamání v tom, že zde Iron Man není tolik, kolik byste čekali, avšak i tak je jeho šest nebo osm scén vydařených a díky menšímu prostoru nepůsobí vychtěně a jen jako pouhopouhá záruka výdělku pro obě studia.

Trochu mě naštvalo, že ve filmu kompletně chybí scéna z traileru, kdy Iron Man letí po boku Spider-Mana, tato scéna byla zdá se čistě určená jen pro trailer. Bohužel občas klamou trailery víc než je zdrávo, Rogue One by mohl povídat. Dalším povedeným tahem je obsazení neznámého Jacoba Batalona do role nejlepšího Parkerova kamaráda Neda. Tento obtloustlý asiat oplývá důvtipem a načasováním pro neustálé hlášky a jeho scény s Tomem Hollandem patří mezi ty nejvtipnější v celém snímku. Marisa Tomey v roli omlazené sexy tetičky May a navrátivší se Jon Favreau jsou již jen takovými třešnička na komiksovém dortu. Jedinými castingovým faily se mi jeví obsazení necharismatické Laury Harrier do role nejhezčí holky na škole a herci v rolích vedlejších záporáků.

Příběh, i přesto že není komplikovaný, dokáže místy mile překvapit. Je to o to překvapivější, že v trailerech byla ukázána valná většina akčních scén, ale naštěstí film překvapuje humorem a různými hláškami, takže i když jsem viděl nejspíše všechny vypuštěné trailery, tak mě film dokázal bavit po celou stopáž.

Začínající režisér Jon Watts má řemeslo v malíku a i když za ním stáli rovnou dvě hašteřící se studia, tak odvedl výtečnou práci. Akce je přehledná (i když ničím vybočující ze zajetých blockbusterových kolejí) a vizuální efekty jsou na špičkové úrovni. Hlavně kostým Petera Parkera je jakýmsi milníkem ve Spidermanově sérii a i přes svou digitálnost působí realisticky. Hudební doprovod pak jen jistě doplňuje jak přehledné akční scény a kamerové průlety či rychlé dialogové scény. Kombinace písničkového a instrumentálního soundtracku zde vychází na jedničku a dle mého zde Michael Giacchino odvedl lepší práci než na Doctoru Strangeovi.

Po kině jsem byl nadšený a dojatý z toho jak moc se nový Spider-Man po 14 letech nezdarů od kultovní Raimiho dvojky povedl a tohle nadšení mě nejspíš jen tak neopustí. Nový Spider-Man se snaží jít jinou cestou než jeho předchůdci a pokud filmu odpustíte místy infantilní humor a nijak zvlášť překvapivý příběh, tak dostanete komiksovou salvu nápadů, která vybočuje z průměru MCU filmů. Nový Spider-Man se u mě již nyní zařazuje na přední příčky nejlepších Marvelovek a já si upřímně nemyslím, že si s ním tvůrci mohli poradit lépe.

Spider-Man: Homecoming
USA, 2017, 133 min

Režie: Jon Watts
Předloha: Stan Lee (komiks), Steve Ditko (komiks)
Scénář: John Francis Daley, Jonathan M. Goldstein, Erik Sommers, Jon Watts, Christopher D. Ford, Chris McKenna
Kamera: Salvatore Totino
Hudba: Michael Giacchino
Hrají: Tom Holland, Michael Keaton, Robert Downey Jr., Marisa Tomei, Jon Favreau, Gwyneth Paltrow, Zendaya, Donald Glover, Jacob Batalon, Laura Harrier, Tony Revolori, Bokeem Woodbine, Tyne Daly, Abraham Attah, Hannibal Buress, Kenneth Choi, Chris Evans, Martin Starr, Selenis Leyva, Angourie Rice, Logan Marshall-Green, Michael Mando, Garcelle Beauvais, J.J. Totah, Tiffany Espensen, Michael Barbieri, Michael Chernus
Producenti: Kevin Feige, Amy Pascal
Střih: Debbie Berman, Dan Lebental
Scénografie: Oliver Scholl
Kostýmy: Louise Frogley

Líbí se vám tento článek? Přidejte si Filmového guru na Facebooku a nenechte si ujít další novinky ze světa filmu.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge