Recenze: Kingsman: Zlatý kruh (Kingsman: The Golden Circle)

Matthew Vaughn je zpátky se svou přemrštěnou verzí špionážních filmů bondovského typu. Mělo by vás pokračování po skvělé jedničce vůbec zajímat?

Kingsman byl před třemi let jako zásah z čistého nebe. Nikdo moc nevěděl, co z těch šílených trailerů na další film od tvůrce, jenž nikdy nezklame, vyleze. A ti, co film v kině tenkrát nevynechali, jistě (jako já) toho kino zážitku nelitují do dnes. Jednička byla svěžím zásahem a odpovědí na ultra vážné Craigovské bondovky, které jsou tak seriózně pojaté. Z prvního Kingsmana vylezla zábavná oddychovka, která ladně kombinovala skvělé sympatické postavy, vtipné hlášky a řemeslně vypiplané akční scény s jednou z nejlepších akčních scén poslední dekády. Natěšenost na sequel od Vaughna, který pokračování vždy odmítal, nebyla tak zrovna malá.

Druhý Kingsman s podtitulem Zlatý kruh je tady a kritici i divácká obec zrovna nadšením nehýří. Jenomže tohle není další recenze z ranku proč se dvojka Kingsmana nepovedla, ale odůvodnění proč je Zlatý kruh skvělý a proč na něj bez rozpaků opět zajít do kina. Nevím, kde se ta všudy přítomná skepse vzala, avšak už po začátku filmu, který začíná skvělou automobilovou honičkou, mi začalo být jasné, že tohle takový průšvih nebude.

Po filmu jsem již byl u hranice nadšení a zasloužené satisfakce. Kingsman: Zlatý kruh se povedl, jak se jen sequel takového šíleného špionážního snímku může povést. To, co fungovalo v jedničce, funguje totiž i tady, jen se ještě víc šláplo na plyn. Díky tomu ten balanc na hranici únosnosti, kterou jednička neuvěřitelným způsobem vybalancovala, tady již tvůrci vědomě překračují a přinášejí jeden šílený záběr za druhým a pro nadnesenou hlášku se taky nejde zrovna daleko. Tohle je možná důvod, proč je dvojka nepochopená a pro část diváků i neúnosná. Tohle už totiž není pouhý zábavně pojatý špionážní film, avšak jeden z nejzábavnějších a zároveň nejšílenějších (v dobrém slova smyslu) filmů tohoto roku se skvělými akčními scénami, podaný se specifickým britským umem a ikonickým feelingem jedničky.

Robotičtí psi zabijáci, velký mlýnek na maso vhodný pro kanibaly, elektrické laso, které rozpůlí člověka vejpůl, akční scéna na lanovce v Alpách končící domovem důchodců,… A to je jen část výčtu těch nejšílenějších scén v tomto snímku. Režisér a scénárista Matthew Vaughn si opět pohlídal, aby se mu pro jiného tvůrce šílený námět, nerozsypal pod rukama a stále to všechno dávala jakýs takýs smysl. Samozřejmě hlavní zápletka je v tomto filmu ještě víc postavená na hlavu, postavy umírají jak na běžícím pásu nebo se znovu překvapivě vrací, jenomže pořád je do stopáže o těžko uvěřitelných 145 minut narváno tolik ikonických momentů, popkulturních odkazů, vedlejších zajímavých linek a nespočet sympatických postav, že film prostě baví. Stále se přitom nejedná o pouhou parodii či hloupou filmovou zábavu.

Kingsman je sice šílený, ale není to jen stupidní zbytečný film. Ať už se jedná o dialogy, postavy, emočně vypjaté momenty, řemeslnou stránku věci, všechno je zde vyvedeno nadmíru dobře. Myslím, že Matthew Vaughn si zaslouží pochvalu už jen za to, že při 90% šíleností dokáže vnést ti zbylých 10% stopáže do dojemných emočně vypjatých momentů, které i přes okolní blázinec fungují. Scénáristický um tohoto proslulého režiséra zde zkrátka opět nezklame.

Dalším pozitivem je rozhodně atmosféra a rozjezd tohoto fanoušky vychtěného sequelu. I když není jasné, kolik času uběhlo po událostech jedničky, tak jako divák máte dojem, že Zlatý kruh plynule navazuje na Tajnou službu. Takže pokud si pustíte, stejně jako já, den před návštěvou kina jedničku, tak si o to víc vychutnáte dvojku, která na jedničku neodkazuje jen postavami a samotným dějem, ale rekapituluje i různé záběry z prvního dílu s důvtipem sobě vlastním. Pokud budete mít první díl v živé paměti, tak si dvojku ještě víc užijete, protože budete vnímat všechny ty odkazy a drobné narážky.

Herecké obsazení se rozrostlo o nové postavy v podání hvězdných hereckých osobností. Bohužel propagace tohoto snímku propálila návrat nejdůležitější nezmiňované postavy z tohoto světa a rovněž propagovala nové přírůstky v podání Jeffa Bridgesse, Halle Berry, Channinga Tatuma, Pedro Pascala a záporačky Julienne Moore. Jak už to tak u některých filmů bývá, trailery Zlatého kruhu celkem kecaly, poněvadž postavami Jeffa Bridgesse, Channinga Tatuma a Halle Berry jsou ve filmu minimálně. Jedinými dvěma plnohodnotnými postavami jsou ve dvojce agent Whiskey v podání Pedro Pascala a hlavní záporák v podání hodné maminky Julienne Moore. Dokonce i zpěvák Elton John má ve filmu větší prostor než Bridgesse s Tatumem, což alespoň pro mě bylo bizarní překvapení.

Největší pozornost na sebe samozřejmě strhává Taron Edgerton v roli Eggsyho a další staří známí. K celému hereckému obsazení, vyjma Eltona Johna coby neherce, nemám výhrad a jsem nadmíru spokojen. Hlášky jdou celému týmu od pusy, záporačka je správně „mimo“ a působí jako milá bezbranná tetička a ne jako drogový magnát, o to víc je však ve své roli zajímavá a nevšední. Už jen kvůli těm skvělým ústředním postavám bych si dal z fleku třetí díl.

K řemeslné stránce taky není, co říct. Jede se na stejné vlně jako u předešlého dílu. Tudíž tu máme vytříbené přehledné akční scény, které nejsou tak časté jak v prvním dílu, ale k jejich zpracování se nedá nic vytknout. Hudební doprovod není tak výrazný jak u Tajné služby, ale rozhodně se nedá říct, že by se nepovedl, jen je od minule tak vysoko nastavená laťka, že tady mírně zklamává. Vizuální efekty jsou v akčních scénách viditelnější, avšak jsou stále na té nejvyšší úrovni a ani po této stránce svého předchůdce Zlatý kruh nijak nezahanbuje.

Jak už jsem zmiňoval. Dvojka Kingsmana je ještě víc ujetější a rozvětvenější než jednička. Stále skvěle baví, stále je to mimořádná řemeslně zručně zvládnutá podívaná. Jen už pro někoho může být přemrštěná a zároveň zbytečná. Nic nového nepřináší, a když tento díl neuvidíte, tak vlastně o nic nepřijdete. Pokud jste však byli z jedničky nadšení, tak vám dvojka udělá nesmírnou radost a budete s pokračováním možná stejně spokojení jako já. Netvrdím, že je Kingsman: Zlatý kruh filmová událost podzimu, avšak opravdu zábavná britská oddychovka to je nepochybně.

Kingsman: Zlatý kruh
USA Kingsman: The Golden Circle
USA / Velká Británie, 2017, 141 min

Režie: Matthew Vaughn
Předloha: Mark Millar (komiks), Dave Gibbons (komiks)
Scénář: Matthew Vaughn, Jane Goldman
Kamera: George Richmond
Hudba: Henry Jackman, Matthew Margeson
Hrají: Taron Egerton, Halle Berry, Julianne Moore, Channing Tatum, Colin Firth, Mark Strong, Sophie Cookson, Pedro Pascal, Jeff Bridges, Edward Holcroft, Poppy Delevingne, Hanna Alström, Vinnie Jones, Elton John, Lena Endre, Juha Pihanen, Samantha Womack, Anthony Milton, Björn Granath, Tobi Bakare, Thomas Turgoose, Keith Allen, Michael Gambon, Bruce Greenwood, Emily Watson, Grant Crookes, Tobias James-Samuels, Lee Nicholas Harris, Grant Gillespie, Martyn Ford, Calvin Demba, Iain McKee, Mark Arnold
Producenti: Adam Bohling, David Reid, Matthew Vaughn
Střih: Eddie Hamilton
Scénografie: Darren Gilford