Recenze: It Comes at Night

Snímek, jenž má v žánrové kolonce horor/mysteriózní, je to ale mnohem víc drásavě pomalý thriller než jen laciná vábnička na lekačky.

It Comes at Night jsem zaznamenal po prvotních čistě nadšených recenzí od amerických kritiků (na horor celkem výjimečná situace) až mě mrzelo, že nejde i do našich kin. Doufal jsme v pořádnou hororovou pecku, avšak jak už to tak bývá, ne vždy značí vysoké známky na Rotten Tomatoes těžkotonážní úspěch.

Tento film má totiž k hororu, jak ho prezentuje většina hollywoodské produkce, velmi daleko. Je to spíš depresivní thriller s minimem dialogů, zaměřený čistě na jednu rodinu, která se ve (zřejmě) nastalé zombie apokalypse snaží udržet na živu a nenakazit se smrtelnou infekcí. Snímek nám nepředkládá v podstatě žádné informace, divák neví, proč a co se stalo/děje. Je tak stejně jako ústřední rodina držen v totální nevědomosti, za zdmi domu v hlubokých lesích odtržen od veškerého dění. Divák získá drobné informace na konci první třetiny filmu, kdy se ústřední trojice dostane do kontaktu i s jinými postavami, jenže ani tyhle strohé informace nevynahradí ten pocit, že je nám něco zatajováno. A tenhle dojem ne každý umí překousnout.

Pro někoho může být velmi otravné, že si všechno musí domýšlet sám. A to teď nemluvím jen čistě o průběhu a šíření apokalypsy, ale i o samotných protagonistech a vedlejších postavách. Každý čin či podivný výraz ve tváři si musíte interpretovat sami, přičemž vám v tomhle napomáhá meditativní depresivní tempo. Zároveň je It Comes at Night ve svém pojetí velmi osvěžujícím snímkem, lekačky jsou ve filmu asi tak dvě a to ještě ve scénách, kdy víte, že se nejedná o realitu, ale o noční můry jedné z postav. Po konci filmu, mě napadlo, že důvodem proč jedna postava byla od začátku do konce tak divná a nešlo se do ní nějakým způsobem vcítit, byl ten, že byla od začátku do konce nakažená, a divák jen sledoval rozpad mysli a průchod nemoci této postavy. Není to však žádný spoiler, avšak čistě jen má ničím nepodložená domněnka.

Pokud překousnete 90 minutový snímek, který vám nic nedá zadarmo, tak se možná budete bavit, tak jako já. Po řemeslné stránce si totiž není vůbec nač stěžovat. Jak interiéry rozsáhlého domu, tak exteriéry v lesích jsou božsky bezútěšné. Kamera je jistá a servíruje jeden hezký záběr za druhým. Hudba je správně skličující a dodává ponuré atmosféře ten správný říz. Režie začínajícího tvůrce Treye Edwarda Shultse je místy bezchybná, jen jeho scénáristický um by mohl ještě vypilovat. Individuální interpretace snímku může značit, že je tento film nějak zvlášť vychytralým počinem, ale ve skutečnosti tomu asi tak úplně nebude.

Dále tu máme skvělé herecké výkony. Herci výborně zahráli své tiché role jen pohledy a grimasy ve tváři. Nejvíc a nepřekvapivě boduje Joel Edgerton, coby nejznámější tvář tohoto komorního psychologického thrilleru. I když svým precizním hereckým projevem vyčnívá nad ostatními, tak se nedá říct, že by zbytek obsazení nějak zvlášť zaostával. Výborné byly na příklad silné ženské hrdinky v podání Carmen Ejogo a Riley Keough, které i na velmi malém prostoru stačily uhranout.

Není snadné It Comes at Night hodnotit. Osobně jsem byl po konci snímku velmi spokojený a nemám k jeho hře s divákem výhrad. Řemeslu či hercům se nedá v podstatě nic vytknout. Jediné negativum tak mám s nejasným vývojem děje, k pár rozhodnutím postav a k tomu, že snímek je scénáristicky namyšlený, i přes jasně viditelné vypravěčské chyby.

Pokud máte nedostatek psychologických thrillerů a máte již dost prvoplánového avšak kvalitního děsu, jako předváděla v kinech Annabelle 2 či momentálně (prý) skvělé To, tak se u filmu, který pouze prezentuje strach, tíživý, narůstající a po celou stopáž neutuchající, budete bavit jako já. Nejedná se o hororovou, thrillerovou ani žádnou jinou kinematografickou revoluci, ovšem o zajímavý a nevšední filmový zážitek ano.

It Comes at Night
USA, 2017, 91 min

Režie: Trey Edward Shults
Scénář: Trey Edward Shults
Kamera: Drew Daniels
Hudba: Brian McOmber
Hrají: Joel Edgerton, Riley Keough, Christopher Abbott, Carmen Ejogo, Kelvin Harrison Jr.
Producenti: David Kaplan, Andrea Roa
Střih: Matthew Hannam, Trey Edward Shults
Scénografie: Karen Murphy
Kostýmy: Meghan Kasperlik

Líbí se vám tento článek? Přidejte si Filmového guru na Facebooku a nenechte si ujít další novinky ze světa filmu.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge